Böcker

Det finns många lättlästa böcker. De kan se olika ut och vara olika svåra.

En del lättlästa böcker är skrivna direkt som lättlästa medan andra är omarbetade versioner av svårare böcker.
 

Förlag som ger ut lättlästa böcker

Det finns flera förlag som ger ut lättlästa böcker på svenska.

I Finland ger Lärum-förlaget och Lecti ut lättlästa böcker.

I Sverige ger LL-förlaget, Hegas, Vilja förlag, Argasso förlag och Nypon förlag ut lättlästa böcker.

På den här sidan berättar vi om några lättlästa böcker.

På sidan Länkar hittar du länkar vidare till webbsidor där du kan läsa mer.
 

Tips på lättlästa böcker

 

Farlig midsommar

Författare: Tove Jansson

Det här är berättelsen om när det var översvämning i Mumindalen.

Muminfamiljen flyttar in i ett flytande hus. Men det är inget vanligt hus, och det blir ingen vanlig midsommar.

Jolin Slotte har återberättat boken.

 

Maresi

Författare: Maria Turtschaninoff

Boken handlar om flickan Maresi som bor i ett kloster.

En dag kommer en flicka som heter Jai till klostret och då blir klostrets trygga värld hotad.

Jolin Slotte har återberättat boken.

 

Där vi en gång gått

Författare: Kjell Westö

Boken handlar om några människor i Helsingfors i början av 1900-talet.

Peter Sandström har återberättat boken.