Gå till innehållet
LL-center - startsida
LL-center - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLätt svenskaTalande webb
  • Lättläst om LL-Center
  • Ta kontakt
SvenskaSuomeksiEnglishLätt svenskaTalande webb
  • Lättläst om LL-Center
  • Ta kontakt

      

Beställ vårt nyhetsbrev

En uppslagen bok

Om LL-Center på lätt svenska

LL-Center är stängt i juli. Då svarar vi inte på e-post eller i telefon.

Vårt specialbibliotek är också stängt i juli. Biblioteket öppnar igen den 10 augusti.

 

LL-Center arbetar med lättlästa texter och lättlästa böcker på svenska i Finland.

LL-Center ger också ut den lättlästa tidningen Lätta bladet.

LL-Center har ett specialbibliotek där du kan låna lättlästa böcker för vuxna och unga.
 

Om lättläst

Lättläst betyder att språket är enklare att förstå. En lättläst text är klar och tydlig och innehåller bara det viktigaste.

Alla har rätt att få information på ett sådant sätt att de förstår. Lättläst gör att flera människor kan läsa information, nyheter och böcker.

Lättläst text kan vara skriven direkt som lättläst eller vara en omarbetad version av en svårare text.
 

Vem behöver lättläst?

Lättläst är för personer som behöver lätta eller korta texter för att förstå eller orka läsa.

Ungefär en halv miljon finländare kan behöva lättläst. Till exempel personer med funktionsnedsättning, invandrare och gamla personer.
 

Information på lätt svenska

På webbplatsen Lättläst.fi hittar du information på lätt svenska. Där kan du till exempel läsa om olika högtidsdagar och om lättlästa böcker. Där finns också länkar till nyhetssidor och broschyrer om olika val i Finland.

Gå till webbplatsen Lättläst.fi

LL-Centers logo

KONTAKT


LL-Center vid FDUV
Nordenskiöldsgatan 18 A
00250 Helsingfors
FINLAND

ll-center@ll-center.fi

      

Om webbplatsen

Finansierad av social- och hälsovårdsministeriet