Tips för lättläst på webben
Några exempel på vad du kan tänka på när du vill göra information på webben mera lättläst och tillgänglig.
Använd ett enkelt och tydligt språk
- Skriv inte för långa och invecklade meningar.
- Använd rak ordföljd.
- Använd inte svåra ord, eller förklara dem om de inte går att undvika.
- Använd gärna exempel för att konkretisera.
- Använd inte bildliga uttryck. De kan lätt missförstås.
- Ta inte förhandskunskap för given. Ibland måste man förklara bakgrunden
Använd en tydlig och logisk struktur
- Skriv inte för långt. En lång text kan kännas omöjlig att ens börja läsa om man har svårt med läsningen. Skriv bara det viktigaste.
- Skriv beskrivande rubriker och mellanrubriker.
- Undvik långa stycken. Tänk på att styckena lätt blir väldigt långa för dem som använder webbplatsen via mobilen.
- Använd gärna listor.
- Justera texten till vänstermarginal. Då är texten lättare att läsa.
- Använd inte bara versaler.
- Använd inte länkar i onödan, de kan göra att läsaren tappar bort sig. Då du använder länkar, se till att det syns tydligt att det är en länk och vart den leder.
Använd visuella element som stöder innehållet
- Använd gärna bilder. Men tänk på att bilden ska vara informativ och stöda texten. En symbolisk eller otydlig bild kan förvirra.
- Håll sidans layout enkel och tydlig.
- Undvik bildspel och typografiska ”finesser”.
- Använd helst svart text på vit bakgrund. Undvik svaga kontraster.
- En video kan vara ett bra sätt att förmedla informationen. Tänk då på att språket i den också ska vara lätt att förstå, att talet inte ska vara för snabbt, att det inte ska finnas för mycket information och att bilderna ska stöda det som sägs.