Visste du att 11—14 procent av Finlands befolkning behöver lätt språk?
Lätt språk är enklare än allmänspråk både vad gäller ordförråd, uppbyggnad och innehåll. Lätt språk riktar sig till personer som har svårt att läsa eller förstå allmänspråk, bland annat personer med inlärningssvårigheter, intellektuell funktionsnedsättning, demens eller afasi, dyslektiker, ovana läsare och läsare med ett annat modersmål.
Utöver det kan en större andel av befolkningen, 20–25 procent, ha nytta av lättläst eller lätt språk i vissa situationer.
För att uppmärksamma den nyinstiftade internationella dagen för lätt språk ger vi dig 20 tips om lätt språk, 10 tips för hur du talar lätt språk och 10 tips för hur du skriver lättläst.
Så här talar du lätt språk
1. Lyssna med tålamod
Fokusera på vad personen som du talar med vill säga. Hen kan ha något viktigt att säga, men ha svårt att uttrycka det.
2. Låt det ta tid
Fyll inte en eventuell tystnad med prat. Ge tid åt den andra att hitta de rätta orden. Det gör inget om ert samtal går långsamt framåt.
3. Använd vanliga och konkreta ord
Välj vanliga ord, sådana som vi använder i vardagen. Säg till exempel gratis i stället för avgiftsfri. Undvik dialekt och slang, om du inte är säker på att personen som du talar med förstår just de orden.
4. Använd enkla meningar
Konstruera dina meningar på ett enkelt sätt, som i vardagligt tal. Säg: Avtalet som din arbetsgivare skrev under. Säg inte: Det av arbetsgivaren underskrivna avtalet.
5. Använd naturligt talspråk
Använd vanligt, naturligt talspråk. Talat skriftspråk är svårt att förstå.
6. Tala lugnt
Då du talar lugnt får den andra tid att förstå vad du säger och att reagera på det. Tala ändå inte överdrivet långsamt och artikulera inte heller överdrivet och onaturligt.
7. Fråga om du får korrigera
Personen som du talar med kanske vill att du rättar hens språkfel, och då kan du göra det. Men hen kan också tycka att det är irriterande. Fråga hur hen vill ha det!
8. Fråga då du inte förstår
Fråga vänligt men rakt på sak, om du inte förstår vad den andra säger. Säg till också då du är osäker om du har förstått rätt.
9. Rita, skriv, visa
Använd olika metoder som stöd när du pratar. Du kan skriva ner svåra ord, rita bilder eller visa med gester vad du menar.
10. Visa att du är intresserad
Uttryck med ord och gester att du verkligen vill tala med den andra. Fråga om hens tankar och åsikter.
Så här skriver du lättläst
1. Tänk på läsarna
Tänk på dina läsare då du skriver, och rikta dig till dem. Ta reda på vad de redan vet och vad som är nytt för dem.
2. Skriv inget onödigt
Vad är målet för din text? Vill du informera dina läsare, underhålla dem eller väcka känslor hos dem? Ta bort allt som inte behövs för det.
3. Välj rätt ton
Skriv på ett sätt som passar just den text som du skriver. Ha respekt för läsarna. Till exempel ska du inte skriva barnsligt då du riktar dig till vuxna.
4. Använd bekanta och konkreta ord
Välj sådana ord som vi använder i vardagligt språk. Undvik ovanliga ord och bildspråk som läsarna måste kunna tolka rätt. Ge gärna konkreta exempel.
5. Förklara de svåra orden
Ibland måste du använda ett svårt ord, men då ska du förklara det. Förklaringen får ändå inte bli ett avbrott i texten, då tappar läsarna bort den röda tråden.
6. Skriv korta satser och meningar
Skriv korta satser som innehåller bara en viktig sak. Bind ihop satserna på ett naturligt sätt. Undvik meningar med fler än en bisats, och använd inte inskjutna bisatser.
7. Använd en enkel struktur
Skriv sådana meningar som passar i ett vardagligt språkbruk. Berätta vem som gör vad.
8. Ta bort alla krångliga konstruktioner
Var till exempel försiktig med passiva verbformer. Skriv ”då polisen grep tjuven” i stället för att använda passiv: ”då tjuven greps”. Gör inte heller verb till substantiv: ”vid gripandet av tjuven”. Säg hur det är, inte hur det inte är. Skriv inte: ”då tjuven inte längre var på fri fot”.
9. Texten ska se intressant och lättläst ut
Gör en sådan layout att texten är lätt att läsa och läsarna enkelt får grepp om helheten. Skriv tydliga rubriker som berättar vad texten handlar om. Använd bilder som hjälper läsarna att förstå texten.
10. Be om kommentarer och ändra dina texter
Be dina läsare kommentera dina texter. Be också om kommentarer av experter på både lättläst och de ämnen du skriver om. Ändra sedan dina texter utgående från de kommentarer som du fått.
För mera information:
Johanna von Rutenberg, johanna.rutenberg@ll-center.fi, 0400 716 078