Gå till innehållet
LL-center - startsida
LL-center - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLätt svenskaTalande webb
  • Start
    • Aktuellt
  • Om oss
    • Om LL-Center
    • Om Lätta bladet
    • Projektet Ny finlandssvensk lättläst litteratur
    • Referensgruppen för lätt språk
    • Beställ vårt nyhetsbrev
  • Tjänster
    • Kurser
    • Rådgivning
    • Granskning av lättläst text
    • Översättning
    • Textbearbetning
    • Ansök om symbolen för lättläst
    • Bibliotek med lättläst litteratur
  • Om lätt språk
    • Om lätt språk
    • Riktlinjer för lätt språk
    • Lättlästa böcker
    • Lättläst material
    • Bidrag för lättlästa böcker
    • Symboler för lättläst
  • Läsombud
    • Om läsombud
    • Bli läsombud
    • Bli frivillig högläsare
    • Information för chefer
  • Kontakt
SvenskaSuomeksiEnglishLätt svenskaTalande webb
  • Start
    • Aktuellt
  • Om oss
    • Om LL-Center
    • Om Lätta bladet
    • Projektet Ny finlandssvensk lättläst litteratur
    • Referensgruppen för lätt språk
    • Beställ vårt nyhetsbrev
  • Tjänster
    • Kurser
    • Rådgivning
    • Granskning av lättläst text
    • Översättning
    • Textbearbetning
    • Ansök om symbolen för lättläst
    • Bibliotek med lättläst litteratur
  • Om lätt språk
    • Om lätt språk
    • Riktlinjer för lätt språk
      • Lättläst på webben
      • 20 tips för lätt språk
    • Lättlästa böcker
    • Lättläst material
    • Bidrag för lättlästa böcker
    • Symboler för lättläst
  • Läsombud
    • Om läsombud
    • Bli läsombud
    • Bli frivillig högläsare
    • Information för chefer
  • Kontakt

      

Beställ vårt nyhetsbrev

Text med symbolbilder ovanför. Texten handlar om hur man kan göra om man är orolig.

Lättläst om kriget i Ukraina

164639400004.03.2022 kl. 13:40
Här hittar du lättläst information om kriget i Ukraina och länkar till nyheter på lätt språk. Här finns också några tips på hur du kan göra om du känner dig orolig.

Ryssland anföll Ukraina den 24 februari. Ryssland har bombat många områden i Ukraina. Ryssland tycker att Ukraina borde vara en del av Ryssland. Finland och många andra länder i världen tycker att det är fel och fördömer attacken mot Ukraina.

Många soldater och också vanliga ukrainska invånare har dött i attackerna. Ungefär en miljon ukrainare har flytt till andra länder, för att det är farligt att stanna kvar i Ukraina.

Bland annat EU och USA försöker få Ryssland att sluta attackera Ukraina. De har bestämt om sanktioner mot Ryssland. Sanktioner är olika slags straff. Många länder har till exempel bestämt att Ryssland inte får flyga över deras länder.

Rysslands och Ukrainas relationer har varit dåliga redan i många år. År 2014 erövrade Ryssland Krim av Ukraina. Krim är en halvö som ligger i södra Ukraina.

Mera information och nyheter om Ukraina på lätt svenska:

I tidningen Lätta bladet hittar du lättlästa nyheter om kriget i Ukraina.
Läs Lätta bladet gratis på webben här.

I Lätta bladet finns också nyheter med symbolstöd. De är ännu lättare och bilderna stöder texten.
Läs nyheter med symbolstöd här.

Du kan också lyssna på nyheter på lätt svenska i radion på Yle Vega eller på Arenan. I Vega sänds Yle Nyheter på lätt svenska varje vardag kl. 11.30.
Lyssna på nyheterna på Arenan när som helst här.
 

Om du är orolig

  • Om kriget gör dig orolig ska du prata med någon. Det är inte bra att vara orolig ensam.
  • Du kan också läsa eller lyssna på nyheterna tillsammans med någon annan.
  • Men det är också okej att inte alls följa med nyheterna om de gör dig orolig.
  • Det är viktigt att fortsätta leva så normalt som möjligt. Gör allt sådant som du brukar göra.
  • Det är bra att göra sådant som du tycker om att göra och blir glad av. Kanske du kan ringa en vän eller gå ut på en promenad i naturen.
Johanna von Rutenberg

Beställ vårt nyhetsbrev

LL-Centers logo

KONTAKT


LL-Center vid FDUV
Nordenskiöldsgatan 18 A
00250 Helsingfors
FINLAND

ll-center@ll-center.fi

      

Om webbplatsen

Finansierad av social- och hälsovårdsministeriet